עיצוב חווית משתמש (UX) ועיצוב ממשק משתמש (UI)
ILS

עיצוב חווית משתמש (UX) ועיצוב ממשק משתמש (UI)

עיצוב ממשק משתמש ועיצוב חווית משתמש

צוות Gapps גאה להוביל את ענף פיתוח האפליקציות לעסקים בישראל. מפתחי ומעצבי Gapps מונים את מיטב המוחות שיש לענף להציע, אשר מבטיחים שהפרויקט שלך בידיים טובות.

בין אם הנך מעוניין בפיתוח אפליקציה לעסק שלך, פיתוח אפליקציות לאנדרואידלאייפוןפיתוח אפליקציות מבוססות מיקוםאפליקציות משחקפיתוח תוכנה ועוד.

ליעוץ מקצועי, הצעות מחיר ותיאום פגישה לאפיון הרעיון לאפליקציה שלך, צור קשר בטופס או בשיחה ישירה בטלפון: 0723726002

5 הבדלים משמעותיים בין עיצוב UX לעיצוב UI

הכנה של בראוניז מושלמים כרוכה הן ב- UX והן ב- UI. לא, אני רציני. בתור התחלה, אתם זקוקים למתכון, מרכיבים, כמה כלי מטבח ותנור. לאחר מכן: ערבוב, אפייה, חיתוך, צלחת, הגשה ואכילה.

אך איזה חלק מהווה את ה- UX ואיזה חלק מהווה את ה- UI? תהליך הכנת הבראוניז הוא חוויית המשתמש ותהליך הנחתם על צלחת והגשתם הוא ממשק המשתמש.

מה לגבי אכילתם? עכשיו זו UX; פרט למתי שזה לא כך. האם לצרכן תהיה חוויה שונה אם הבראוניז יוגשו הישר מהתנור ולא יסודרו יפה על צלחת? אני טוען שכן, האפשרות האחרונה היא העדיפה.

במאמר זה, אשתף אתכם ב- 5 הבדלים בין עיצוב UX לעיצוב UI.  כאשר אתם מפרטים את המאפיינים המגדירים של כל אחד מהם, אתם עשויים גם להיות המומים מהחפיפות ביניהם.

לאחר האזהרה הזו, בואו נתבונן במספר הבדלים בין השניים.

עיצוב ממשק משתמש ועיצוב חווית משתמש

UX זה לא UI

עיצוב UX או עיצוב חוויית משתמש, הוא התהליך שבאמצעותו מזהים נקודה כואבת או צורך. לאחר מכן בונים אב-טיפוס גס אשר בהמשך מקבל תוקף (או נדחה) על-ידי ביצוע בדיקות. כאשר הן המודלים העסקיים והן הצעת הערך מאושרים, המוצר נבנה.

אתם יכולים לחשוב על עיצוב UI או עיצוב ממשק משתמש כך:

עיצוב ממשק משתמש = עיצוב חזותי + עיצוב אינטראקטיבי

עיצוב חזותי הוא המראה והתחושה של האתר, אם תרצו, האישיות שלו; המותג. עיצוב אינטראקטיבי הוא הדרך בה אנשים מקיימים אינטראקציה עם האתר שלכם. כשמישהו לוחץ על כפתור באתר שלכם, האם הכפתור משתנה באופן משמעותי כדי שהם ידעו שהם הצליחו במשימה?

אף על פי שהן מעצבי UX והן מעצבי UI מעצבים אינטראקציות, אתם יכולים לחשוב על מעצבי UX כעל אדריכלים של אינטראקציות מאקרו, ועל מעצבי UI כעל יוצרי אינטראקציות מיקרו, שימו לב לפרטים.

סביר להניח שמעצב UX יעצב את תזרימי המשתמש, את הצעדים בהם ינקוט המשתמש כדי להירשם לאיגרת המידע שלכם, לדוגמה. באיזה צעדים הם ינקטו וכיצד הם ידעו שעשו זאת בהצלחה?

לאחר מכן העיצוב עובר למעצב ה- UI. מעצב ה- UI יעדן את האינטראקציות האלה באמצעות הוספת צבע ודגש לעיצוב המקורי, מה שייתן למשתמשים את הרמזים להם הם זקוקים כדי לנווט בהצלחה בתהליך הרישום לאיגרת המידע.

הבדלים בין עיצוב UX לעיצוב UI

UX הופכת ממשקים ליעילים – UI הופך ממשקים ליפים

מוצר שימושי עונה על הצורך אשר עדיין לא קיבל מענה בשוק. תהליך המחקר של מעצבי UX כרוך בביצוע ניתוח מתחרים, פיתוח קהלים, ולאחר מכן פיתוח ערך מינימלי של מוצר, ואם כבר מדברים על ערך מינימלי של מוצר; מוצר אשר יהיה בעל ערך עבור נישת צרכני היעד שלכם. זה מקבל תוקף על-ידי ביצוע בדיקות לאורך מחזור החיים של המוצר.

ברגע שתזרימי המשתמש ותרשימי הרשת נוצרים ונבדקים, זהו תפקידו של מעצב ה- UI לתת להם מראה נעים לעין מבחינה אסתטית. זה כולל בחירה של סכמת צבעים וטיפוגרפיה אשר יהיו הן מושכות והן פשוטות לשימוש. עם זאת, בחירות צבע, טיפוגרפיה ואינטראקציות אינן מבוססות על העדפותיו האישיות של המעצב אלא על סיבות ברורות ומפורשות אשר ייחודיות לקהלים שפותחו על-ידי מעצבי ה- UX. עם אלה, מעצבי ה- UI מיישמים היררכיה חזותית שתשמש כמדריך עבור המשתמשים, ותאפשר להם לדעת מה לעשות ומתי לעשות זאת, בכדי לממש את היעדים שלהם.

היררכיה מעוצבת היטב תדגיש מטרה עיקרית אחת בכל עמוד ותראה בברור למשתמש היכן הוא נמצא באתר ומה הוא יכול לעשות בכל רגע נתון. היא תעשה זאת באמצעות שימוש במוסכמות או דפוסים אותם המשתמש כבר מכיר. דפוסים אלה ישמשו כרמזים עבור המשתמש אשר ירמזו לו כיצד ניתן להגיע להיכן שפניו מועדות.

UX עוזרת למשתמש להשיג מטרות – UI יוצר קשרים רגשיים

אנשים מגיעים לאתר שלכם כדי לעשות דברים. בין אם זה לחפש את הסוג הטוב ביותר של כלב לוויה לדירה קטנה ובין אם לשלם מסים.

צד ה- UX בדברים יכול להתבונן באנשים כמו אוהבי כלבים ולנסות להבין מה חשוב להם. מה הם מעריכים או צריכים כאשר הם מחפשים סיוע בבחירת החבר הפרוותי הבא שלהם? אז הם מתחילים לעבוד כדי להבין את זה. הם שואלים שאלות, הם צופים באנשים, הם מראיינים אנשים. הם יוצרים אבי-טיפוס ועושים כמה “מבדקי גרילה” כדי לראות אם הם יכולים לתקף את הצעות ערך המוצר והעסקים שלהם.

ברגע שהשימושיות הבסיסית נכונה, לפי אהרון וולטר, המחבר של “Designing for Emotion”, זו האישיות של הממשק שלכם אשר תעורר נאמנות בקרב המשתמשים שלכם. יתכן שאנשים יימשכו לאתר שלכם הודות לעיצוב המהמם שלו, יתכן שהם יישארו זמן מה באתר שלכם אם הוא יאפשר להם לעשות דברים. עם זאת, ברגע שהם יוצרים חיבור רגשי, הם שלכם. האם הממשק שלכם גורם להם לצחוק? האם הוא “מבין” אותם? אהרון אומר, “אנשים יסלחו לכם על הטעויות שלכם, ילכו בעקבותיכם, וישירו לכם שבחים, אם תתגמלו אותם ברגש חיובי”. כאן נכנסת לפעולה מומחיותו של מעצב ה- UI.

עיצוב UX מתבצע ראשון – עיצוב UI מתבצע שני… (לפעמים)

כיצד מעצבי UX ו- UI עובדים ביחד בתהליך העיצוב?

בדרך כלל, עיצוב UX ומחקר הוא הצעד הראשון כאשר מחליטים אם לפתח מוצר או יישום. מעצבי UX מטפלים ברוב המחקר אשר יתקף או ידחה את רעיונות המוצר ההתחלתיים וינחה את פיתוח המוצר, או במקרה שלנו, פיתוח אפליקציית המובייל.

כאשר האב-טיפוס עבר מספר שינויים והושלם ברובו (נכון לעכשיו) מעצב ה- UI  נכנס לתמונה ומתחיל לעבוד על העיצוב החזותי והמיקרו-אינטראקציות.

עם זאת, זה לא תמיד נתיב לינארי. זה תלוי בגורמים רבים. לדוגמה:

  • מי מטפל ב- UX וב- UI?
  • האם זה אותו האדם או אנשים שונים או צוות?

ב- UX נעשה שימוש במוצרים, ממשקים ושירותים – UI קשור אך ורק לממשקים

עיצוב חוויית משתמש הוא תחום רחב אשר הופך ליותר ויותר פופולרי בכל יום. כיום, לא רק חברות עם נוכחות באינטרנט. אלא גם רבים אחרים אשר מפתחים מוצרים ומספקים שירותים, מבינים את הערך שיש בהבנת המשתמשים שלהם ובתיקוף ההשערות שלהם לפני הבנייה.

ובכן, עיצוב ממשק משתמש מיועד רק לממשקי משתמש. זה לא אומר שהוא מוגבל לממשקי משתמש גרפיים במחשבים, טאבלטים ומכשירים ניידים. כיום אנו רואים ממשקים גם במוצרים רבים אחרים כגון שעונים, מכונות כביסה, לוחות מחוונים ברכבים, מכונות ממכר אוטומטיות, מכונות למכירת כרטיסים ומוצרים רבים אחרים.

לאחרונה קראתי על יישום ב- iPhone שפותח את דלת הרכב שלכם. בין אם אנו מעצבים ממשקים ובין אם חוויות, אנו צריכים לדאוג (שוב הפעם) לשמור על המשתמשים שלנו במרכז תהליך העיצוב.

רעיונות מרכזיים שכדאי לזכור

כמעט בלתי אפשרי להפריד את ה- UX מה- UI ואת ה- UI מה- UX.

אך כדאי להבין מה כל אחד מהם מגדיר:

  • עיצוב UX עוזר למשתמשים להשלים משימות משמעותיות על-פני פלטפורמות ושירותים.
  • עיצוב UI יוצר ממשקים משכנעים ונעימים לעין אשר מתחברים לבני האדם.

כעת אתם מכירים מספר הבדלים בין UX ל- UI.

עכשיו לגבי הבראוניז שלנו…

כיצד הייתם רוצים שהם ייאפו ויוגשו?

אני אוהב את שלי אפויים בצורה מושלמת (פריכים מבחוץ ומלאי שוקולד וסמיכים מבפנים). ומוגשים על צלחת מהודרת עם אבקת סוכר, עלה מנטה ירוק בהיר ופטל אחד.

…בגלל שהאחד הרבה פחות טוב ללא השני.

על מה מתבסס מעצב חוויית משתמש מנוסה?

מכירים את האתרים והאפליקציות בהם קל להתמצא ולהשתמש – גם אם נכנסתם אליהם בפעם הראשונה? מאחורי העיצוב יש סוד שנלמד בעשורים האחרונים אצל מתכנני מכונות המזל, משחקי המחשב ובעלי האפליקציות. כך עובד הGPS המשנה את צבעיו בשעות הערב על מנת להקל על הצפייה בו. ממשק הפתיחה של הטלפון החכם ואפילו המסך על הכספומט שלכם. מעצב חוויית משתמש מנוסה מתבסס על מחקר דפוסי שימוש וסקרי שוק על מנת לגלות באיזה גודל כל כפתור יהיה על המסך, כמו גם איך לתכנן את המעברים בין המסכים השונים.

נשאלת השאלה, מדוע כה חשוב להתאים את צורת התפעול למשתמשים. האם המשתמשים אינם אמורים להתאים עצמם למסכים הקבועים מראש? הסיבה לכך שתחום זה צבר פופולריות רבה בעידן הנוכחי. הסיבה לכך היא ההיצע העצום של האפליקציות, אתרי אינטרנט וממשקי תפעול שונים. אלו מתחרים ביניהם על המשאב בעל הערך הרב בכל ארגון. כמות המשתמשים בו. באמצעות שיפור חוויית המשתמש ניתן לגרום למשתמשים לחזור שוב ושוב דווקא למוצר שלכם. ולא לבחור במוצר המתחרה המציע חוויית משתמש שונה לחלוטין. הביטו לדוגמה, בתוכן אותו אתם קוראים כרגע – האם חוויית המשתמש באתר מותאמת לצרכיכם?

  • הכותב הוא מומחה לאפיון חווית משתמש ושותף בכיר בצוות האתר.

לפרטים נוספים בנושא אפיון ופיתוח חווית משתמש, תיאום פגישה והצעות מחיר, צור עמנו קשר עוד היום. ג’יאפס פיתוח אפליקציות.

עיצוב חווית משתמש: שאלות ותשובות

מהי חוויית משתמש?

חוויית משתמש (או UX) עוסקת בשאלה כיצד מרגיש אדם כאשר הוא נמצא באינטראקציה עם מערכת. המערכת יכולה להיות אתר, יישום רשת או תוכנה, כאשר כיום, UX מאוזכר לרוב בהקשר של אינטראקציית אדם-מחשב (HCI).

מדוע חוויית המשתמש חשובה?

ניתן באופן די גורף לטעון היום שהאפליקציות שבולטות באופן קבוע הן אלו שחווית השימוש בהם היא נעימה יותר. הכוח המניע מאחורי הדרך בה אנו בונים אפליקציות כיום, הפכה להיות החוויה שאנו רוצים לתת לאנשים שישתמשו באתרים.

מי צריך עיצוב חווית משתמש?

באופן כללי, כל מי שמבין שמדובר בהשקעה שבסופו של דבר תניב רווחים גבוהים יותר. בעולם התחרותי שלנו, כל יתרון הוא חשוב.

איך מתחילים באפיון חווית המשתמש?

כדי להתחיל ביצירת החוויה הרצויה, נצטרך קודם להבין בדיוק למי המערכת פונה, איך מתנהג הקהל הרצוי, באיזו שפה מומלץ לדבר אליו, איזה תהליך הוא צריך לעבור כדי להפוך למשתמש קבוע. על כל השאלות החשובות האלה נענה בשלבי האפיון. לפרטים נוספים, צרו איתנו קשר.

4.6/5 - (14 votes)
תודה! ההודעה נשלחה.
צור קשר
צור קשר

בואו ניפגש!

טלפון: 0723726002

    שם (חובה)

    אימייל (חובה)

    טלפון

    שאלת אבטחה