כל מה שגוף עסקי צריך לדעת על פיתוח תוכנה ואפליקציות

אחת מהדרכים המוכרות והנפוצות של גוף עסקי לצעוד קדימה, היא פיתוח. כיום, יותר מבעבר, כאשר מדברים על "פיתוח", מתכוונים לפיתוח טכנולוגי בכלל, ובעיקר פיתוח תוכנה או פיתוח אפליקציות המאפשרות לו להגדיל את האינטראקציה הקיימת בין עובדי החברה לבין עצמם, בין העסק ללקוחותיו הקיימים והעתידיים ובינו ובין ספקיו.

פיתוח אפליקציות

באופן טבעי, בעידן המובילי שלנו, כאשר הטלפונים הניידים מהווים את מוקד החיים שלנו, וכמעט הכל נעשה דרכם, פיתוח אפליקציה של בית העסק או הארגון היא הצעד ההגיוני. אפליקציות לאנדרואידApple iOS,  או Blackberry לוקחות את מגמת המוביליות ומייעלות אותה ומתעלות אותה לטובת העסק וגם לטובת הלקוח המתקין.

בניגוד לאפליקציות ה"כלליות", לאפליקציות הממותגות ישנן מטרות ברורות – להפוך את המשתמש בהן ל"לקוח" רוכש או מקבל שירות של בית העסק, על ידי הפיכת חווית הרכישה לקלה ואינטואיטיבית ככל שניתן. בדומה לעבר, בו רכישות שנעשו בכרטיס אשראי קיבלו במוחו של הרוכש משקל קל יותר מאלה שנעשו במזומן או בהמחאות, גם לרכישות שנעשות דרך המובייל, תפישתית, ישנו משקל קל יותר מאשר לרכישות הנעשות פיזית בבית עסק בקניון/מרכז הקניות או, אפילו, מרכישות שנעשות מול המחשב הנייח בבית או במשרד.

איזה סוגי אפליקציות מוצעות לעסקים?

האפליקציות העסקיות הנפוצות ביותר הן אפליקציות המהוות תחליף לאתר החנות הוירטואלית או קיימות בנוסף לו. לעיתים, כמו באפליקציה של איביי, למשל, אספקת המוצר תיעשה בטווח הרחוק, ובמקרים אחרים, כמו באפליקציה של מקדונלד ומסעדות מודרניות אחרות, תוכלו לקבל את הארוחה שהזמנתם תוך מספר דקות מרגע ביצוע ההזמנה.

בנוסף להן, סוג נוסף של אפליקציות הן האפליקציות המעניקות למורידים אותן מידע מוקדם על מבצעים, מעניקה להם הנחות ויוצרת מעין מועדון חברים אקסקלוסיבי (לדוגמה, אפליקציות של קניונים, מרכזי קניות ורשתות, כמו ניו פארם 365, דרכן הלקוח איננו רוכש את המוצר, אולם מקבל מידע והנחות, שבמידה רבה מבטיחים, שלכשיצטרך לרכוש את המוצר, הוא יעשה זאת בבית העסק המפעיל את האפליקציה.

פיתוח תוכנה לעסקים

כאן, כבר מדובר ברכיב שונה לגמרי בפעילותו של בית עסק – פיתוח תוכנה שתפורה על פי צרכיו של בית העסק. תוכנה כזו פותרת את הבעיות המיוחדות לבית העסק או הארגון ומתייחסת באופן פרטני וממוקד לצרכים שלו, אשר אינם בהכרח זהים לצרכיהם של גופים עסקיים אחרים, גם אם הם דומים לו מאד.

בפיתוח מסוג זה, השלב החשוב ויותר, הוא אבחון הצרכים האמיתיים, תוך שימת דגש על הקיים (מבחינת משתמשים, חומרה ותוכנה קיימים) ושילוב בין הרצוי לאפשרי. זהו השלב לו רוב הארגונים אינם מקדישים את הזמן ותשומת הלב הנדרשים לכך, או שהאפיון נעשה בידי אנשים שאינם מקצועיים בתחום, ולכן, אינם יודעים איזה שאלות צריכות להישאל או איזה גורמים נקודתיים צריכים להיבדק על מנת לקבל את התמונה המציאותית והאמיתית של מצב הארגון כיום.

תגידו לי את האמת! נכון שאני עומד להיות מיותר כאן?

בעיה נוספת בה עלול להיתקל ארגון המתעתד לפתח תוכנה משל עצמו (בין אם InHouse, באאוטסורסינג או על ידי הוצאת העבודה לבית תוכנה מקצועי), היא חששם של העובדים כי התוכנה תייתר אותם ואת עבודתם. במקרה כזה, התשובות שתתקבלנה מהם לא תהיינה תשובות אמיתיות וכנות, אלא תשובות שלדעתם של העובדים תהפוכנה אותם לחיוניים עבור העסק/הארגון.

במקרים כאלה, ישנן מספר אפשרויות פעולה, אשר ביניהן ניתן לשלב. הראשונה בהן היא שיחה כנה עם העובדים והצגת העובדות כמות שהן, ללא כחל וסרק. במרבית המקרים, תוכנות כאלה מייעלות את עבודת העובדים הקיימים ואיננה מייתרת אותם, אבל, עובדים החוששים לעתידם, אשר שמעו משהו לא ברור במטבחון על "פיתוח תוכנה מיוחדת משלנו", אינם יכולים לדעת זאת, אם לא תאמרו להם זאת מפורשות.

האפשרות השנייה יוצאת מתוך ההנחה שישנם עובדים, אשר למרות המידע, עדיין חוששים למקומם ולתפקידם.

במקרה כזה, יש לקחת את הנתונים המתקבלים מהם בעירבון מוגבל בלבד. הדרך השלישית, והיא, כנראה, הדרך היעילה ביותר, היא התקשרות עם חברת פיתוח תוכנה. חברה כזו, בשל ניסיונה, מודעת לסוגי בעיות שונים הנלווים לתהליכי הפיתוח ואף יודעת כיצד לטפל בנתוני אפיון מוטים.

נכתב בשיתוף ERG פתרונות מחשוב לעסקים

כל מה שגוף עסקי צריך לדעת על פיתוח תוכנה ואפליקציות
5 (100%) 2 votes