מציאות מדומה: פיתוח וכיצד זה עובד?
ILS

מציאות מדומה: פיתוח וכיצד זה עובד?

פיתוח מציאות מדומה

מציאות מדומה (VR) זו טכנולוגיה אשר יוצרת סביבה מלאכותית. בעזרת כמה לחיצות וקסדה, משתמשים יכולים לבנות עולם חדש. החידוש הזה שימושי בחינוך, רפואה, קולנוע, מכניקה, הנדסה, ותחומי מחקר אחרים.

פיתוח של יישום מציאות מדומה מהווה הזדמנות שמניבה לא מעט רווחים. מרבית יישומי ה- VR קיימים בתחום המשחקים, אך כמה מפתחי יישומים נכנסו לתחומים אחרים. היתרונות והחסרונות של יישומי VR נידונים בהמשך.

לפרטים נוספים בקשר ליישומי מציאות מדומה ותיאום פגישה, צור עמנו קשר, ג’יאפס – חברת פיתוח אפליקציות ישראל. טלפון: 0723726002

מה זו בעצם ‘מציאות מדומה’ וכיצד היא עובדת?

ההגדרה של מציאות מדומה מגיעה, באופן טבעי, מההגדרות של ‘מציאות’ ושל ‘מדומה’. ההגדרה של ‘מדומה’ היא קרבה למה שאנחנו חווים בהיותנו בני אנוש ומציאות היא מה שאנחנו חווים בהיותנו בני אנוש. לכן המונח ‘מציאות מדומה’ בעיקרון אומר ‘קרוב למציאות’. כמובן שהמשמעות יכולה להיות כל דבר אך בדרך כלל הכוונה היא לסוג מסוים של הדמיית מציאות.

אנחנו מכירים את העולם דרך החושים ומערכות התפיסה שלנו. בבית הספר למדנו שיש לנו חמישה חושים: טעם, מישוש, ריח, ראיה ושמיעה. עם זאת, אלה אברי החישה הגלויים ביותר שלנו. האמת היא שלבני האדם יש עוד חושים רבים, כמו חוש האיזון לדוגמה. התשומות הסנסוריות הנוספות הללו, ועיבוד מיוחד של מידע סנסורי על-ידי המוח שלנו מבטיחים שיש לנו זרימה עשירה של מידע מהסביבה אל המוח שלנו.

כל מה שאנחנו יודעים על המציאות שלנו מגיע דרך החושים שלנו. במילים אחרות, כל חווית המציאות שלנו היא פשוט שילוב של מידע סנסורי ומנגנוני הענקת המשמעות למידע הזה על-ידי המוח שלנו. אם כך, סביר שאם אתם יכולים להציג לחושים שלכם מידע מומצא, תפיסת המציאות שלכם גם תשתנה בתגובה אליו. תוצג בפניכם גרסת מציאות שהיא לא באמת קיימת, אך מנקודת המבט שלכם היא תיתפס כאמיתית. משהו שנתייחס אליו כאל מציאות מדומה.

אז לסיכום, משמעותה של מציאות מדומה היא הצגה של סביבה מדומה וממוחשבת לחושים שלנו, שאותה אנחנו יכולים לחקור בצורה מסוימת.

במונחים טכניים…

המענה על “מה זו מציאות מדומה” במונחים טכניים הוא ישיר ופשוט. מציאות מדומה היא המונח שבו משתמשים כדי לתאר סביבה תלת ממדית ממוחשבת שאיתה האדם יכול לקיים אינטראקציה ולחקור אותה. אותו האדם הופך לחלק מהעולם המדומה הזה או שהוא משתקע בתוך הסביבה הזאת, ובעודו נמצא בתוכה, הוא מסוגל לעשות מניפולציות על אובייקטים או לבצע סדרה של פעולות.

כיצד מפתחים מציאות מדומה?

אף על פי שאנחנו מדברים על מספר צורות היסטוריות מוקדמות של המציאות המדומה במקום אחר באתר, היום מציאות מדומה בדרך כלל מיושמת על-ידי שימוש בטכנולוגיה ממוחשבת. ישנו מגוון של מערכות שבהן משתמשים לצורך המטרה הזו, כמו קסדות, הליכונים מרובי צדדים וכפפות מיוחדות. משתמשים בהן כדי לעורר את החושים שלנו ביחד כדי ליצור אשליה של מציאות.

זה יותר קשה מכפי שזה נשמע, מאחר שהחושים והמוח שלנו התפתחו בצורה כזו שהם מספקים לנו חוויה מסונכרנת ומתווכת. אם הדבר הכי קטן אינו כשורה, בדרך כלל אנחנו יכולים לדעת זאת. כאן תשמעו שנכנסים לשיחה מונחים כמו השתקעות וריאליזם. הסוגיות  שמפרידות חוויות משכנעות או מהנות של מציאות מדומה מחוויות צורמות או בלתי נעימות הן בחלקן טכניות ובחלקן רעיוניות. טכנולוגיה של מציאות מדומה צריכה לקחת בחשבון את הפיזיולוגיה שלנו. לדוגמה, שדה הראיה של האדם אינו נראה כמו פריים של וידאו. יש לנו (פחות או יותר) שדה ראיה של 180 מעלות ואף על פי שאתם לא תמיד מודעים לראיה הפריפריאלית שלכם, אם היא הייתה נעלמת הייתם שמים לב לכך. בדומה, כאשר המידע שעינכם ומערכת שיווי המשקל באוזניכם מוסרים לכם נמצא בסתירה, זה יכול לגרום למחלת הנסיעה. שזה מה שקורה לאנשים מסוימים על ספינות או כשהם קוראים בעודם נוסעים ברכב.

אם יישום של מציאות מדומה מצליח לשלב נכון בין חומרה, תוכנה וסינכרוניזציה סנסורית, הוא משיג משהו שידוע בתור תחושת נוכחות. כאשר הסובייקט באמת מרגיש כאילו הוא נוכח בסביבה.

מדוע אנחנו צריכים מציאות מדומה?

אולי זה נראה כמו מאמץ רב, וזה אכן כך! מה הופך את פיתוח המציאות המדומה לכדאי? הערך הפוטנציאלי של הבידור הוא ברור. סרטים ומשחקי וידאו שיוצרים השתקעות הם דוגמה טובה. אחרי הכל תעשיית הבידור היא תעשייה של מיליארדי דולרים וצרכנים תמיד מתלהבים מחידושים. למציאות מדומה יש שימושים רבים ורציניים נוספים.

יש מגוון רחב של שימושים למציאות מדומה אשר כוללים:

  • אדריכלות
  • ספורט
  • רפואה
  • אמנות
  • בידור

מציאות מדומה יכולה להוביל לתגליות חדשות ומרגשות בתחומים האלה אשר משפיעים על חיי היום-יום שלנו.

כאשר מסוכן מדי, יקר מדי, או לא מעשי מדי לעשות משהו במציאות, המציאות המדומה היא התשובה. החל מטייסי קרב מתלמדים וכלה במנתחים מתלמדים, מציאות מדומה מאפשרת לנו לקחת סיכונים מדומים בכדי לרכוש ניסיון בעולם האמיתי. מאחר שעלות המציאות המדומה יורדת והיא הופכת למגמה רווחת יותר אתם יכולים לצפות לשימושים רציניים יותר, שיבואו לדי ביטוי בחינוך או בייצור. מציאות מדומה ובת דודה, המציאות הרבודה יכולות לשנות באופן מהותי את נקודת הממשק בינינו לבין הטכנולוגיה הדיגיטלית שלנו, בעודן ממשיכות את המגמה של האנשת הטכנולוגיה שלנו.

מאפיינים של מערכות מציאות מדומה

ישנן סוגים רבים של מערכות מציאות מדומה אך כולם חולקים את אותם המאפיינים, כמו היכולת לאפשר לאדם לצפות בתמונות תלת ממדיות. התמונות האלה מוצגות לאדם בגודל טבעי.

בנוסף התמונות משתנות כאשר האדם נע בסביבה שלהן כדי להתאים לשינוי בשדה הראיה שלו. המטרה היא חיבור חלק בין תנועות הראש והעין של האדם לבין התגובה המתאימה, כלומר, שינוי בתפיסה. זה מבטיח שהסביבה המדומה גם מציאותית וגם מהנה.

סביבה מדומה צריכה לספק תגובות מתאימות – בזמן אמת – כאשר האדם חוקר את סביבתו. הבעיה מתעוררת כשקיים פער בין פעולות האדם לבין תגובת המערכת או עיכוב שמשבש בתורו את החוויה שלו. האדם הופך למודע לכך שהוא נמצא בסביבה מלאכותית ומתאים את התנהגותו בהתאם לכך, מה שמביא לצורת אינטראקציה מאולצת ומכנית.

המטרה היא ליצור צורה טבעית וזורמת של אינטראקציה אשר תגרום לחוויה בלתי נשכחת.

סיכום

מציאות מדומה היא היצירה של סביבה מדומה שמוצגת לחושים שלנו בכזו דרך שאנחנו חווים אותה כאילו אנחנו באמת נמצאים שם. היא משתמשת בשורה של טכנולוגיות כדי להשיג את המטרה, וזו מערכת מורכבת מבחינה טכנית שצריכה לקחת בחשבון את התפיסה והקוגניציה שלנו. יש לה שימושים מבדרים ורציניים כאחד. הטכנולוגיה הופכת לזולה יותר ולנפוצה יותר. אנחנו יכולים לצפות לכך שבעתיד נראה שימושים חדשים רבים לטכנולוגיה ואולי היא תהווה את הדרך הבסיסית שבאמצעותה אנו מתקשרים ועובדים הודות לאפשרויות של המציאות המדומה.

לפרטים נוספים בקשר ליישומי מציאות מדומה ותיאום פגישה, צור עמנו קשר, ג’יאפס – חברת פיתוח אפליקציות ישראל. טלפון: 0723726002

3.7/5 - (11 votes)
תודה! ההודעה נשלחה.
צור קשר
צור קשר

בואו ניפגש!

טלפון: 0723726002

    שם (חובה)

    אימייל (חובה)

    טלפון

    שאלת אבטחה