פיתוח אפליקציות לאנדרואיד למתחילים
ILS

פיתוח אפליקציות לאנדרואיד למתחילים

Developing applications for Android for beginners

פיתוח אפליקציות אנדרואיד למתחילים

מה זה ‘אנדרואיד’?

אנדרואיד זוהי, כאמור, מערכת הפעלה המופצת על ידי חברת גוגל. היא מתבססת על מערכת הפעלה בשם “לינוקס“, שהיא תוכנה שקוד המקור שלה זמין ומופץ ללא תשלום.

למעשה זהו אחד ההבדלים בין פיתוח לאנדרואיד לבין פיתוח למכשיר אייפון, הכרוך בעליות רבות הנוגעות לתשתית.

מערכת ההפעלה אנדרואיד משמשת בעיקר טאבלטים, סמארטפונים וטלוויזיות, וכיום היא מהווה נתח עיקרי בשוק הטלפונים החכמים. אחת הסיבות להצלחתה היא האפשרות שלה לתמוך בסוגי מכשירים רבים המיוצרים על ידי חברות שונות.

מה צריך לדעת לפני שמתחילים?

לפני התחלת העבודה יש להכין את סביבת הפיתוח. לשם כך נדרשת גם היכרות מוקדמת ומקיפה עם שפת ה-Java, שהיא שפת הפיתוח שבה עושים שימוש באנדרואיד.

כיום ניתן למצוא מדריכים אינטרנטיים רבים ללימוד השפה הזו, וניתן כמובן ללמוד אותה גם באמצעות קורס תכנות. גרסת  ה-JAVA – שאותה תבחרו להתקין צריכה להתאים למספר הסיביות שנמצאות במחשב האישי.

בהתאם למספר זה (32 או 64) יש להוריד את הגרסה הרצויה. גם במקרה זה ניתן למצוא מדריכים אינטרנטיים שיספקו הסברים מפורטים. מלבד תוכנת ה-Java קיימת גם תוכנה בשם “אנדרואיד סטודיו” שגם אותה מומלץ להתקין. תוכנה זו מאפשרת לבחון את אופן פעולתה של האפליקציה על מכשירים שונים כגו גאלקסי, טאלבט או נקסוס.

מלבד התקנת התוכנות הנזכרות לעיל יש לוודא שיש בידיכם את הכלים הבאים: Java Development Kit (JDK), סביבת פיתוח Eclipse, Android SDK וה-ADT Plugin. כל כלים אלו נחוצים על מנת לבנות סביבת פיתוח ראויה.

הגדירו קהל יעד

עניין נוסף שכדאי לשקול לפני שמתחילים לעבוד נוגע לעבודת ההכנה על הרעיון עצמו. לעתים, בעקבות צורך שעלה אצלנו, נדמה שיש בידנו רעיון מנצח שאיש לא חשב עליו קודם לכן.

במקרים רבים, ולאחר חיפוש קצר, נגלה כי למעשה קיימת כבר אפליקציה דומה העונה על הצורך שהגדרנו. בהנחה שאכן מצאנו צורך ששוק האפליקציות אינו עונה עליו, רצוי להגדיר היטב את קהל היעד שאליו אנו פונים.

הגדרת קהל היעד תקבע גם את העיצוב שבו נבחר. מכיוון שאנו חיים בעולם ויזואלי הבנוי על דימויים, כדי לשקול גם להיעזר במעצב גרפי שיסייע בהגדרת הקונספט של המוצר.

 האם ניתן לפתח אפליקציה ללא יידע קודם?

היום, ישנם אתרים רבים המבטיחים אפשרות של פיתוח אפליקציות גם ללא יידע מקדים בתוכנה. באתרים אלו ניתן למצוא מדריכים ובהם הוראות כיצד ניתן ליצור אפליקציה צעד אחר צעד. רוב האתרים הללו מלווים את ההסברים בצילומי מסך.

אפשרות זו היא בהחלט סבירה עבור מי שיש לו נגיעה ו”גישה” לתחום, ומסוגל ללמוד לבד את שפת התכנות ואת אופן השימוש המלא בה. מי שמעוניין לבחון את האופציה הזאת, יכול להתרשם מכלי חינמי בשם MIT App Inventor שפותח על ידי לא פחות מאשר אוניברסיטת MIT הידועה.

מתחילים העושים את צעדיהם הראשונים בתחום יכולים ליהנות מסביבה ידידותית למשתמש וקלה להתמצאות גם ללא סביבת פיתוח. לשם כך מומלץ להיעזר בדפדן “כרום”.

חיפוש נוסף באינטרנט יעלה חברות נוספות שתמורת סכום סמלי יספקו כלים לבניית אפליקציה עצמית ללא צורך ביידע קודם. אתרים אלו יציעו בדרך כלל בחירה של תבנית מתוך המבחר הקיים, או ייבנו אפליקציה באמצעות קישור לדף הפייסבוק.

אם בוחרים בשיטה זו, כדאי להתנסות קודם בגרסה חינמית, או לקבל המלצות מלקוחות שעשו בה שימוש בעבר. רצוי גם לבדוק אילו שירותים החברה מספקת, והאם היא תומכת באפליקציה גם לאחר יצירתה.

מונחים שכדאי להכיר

האפליקציה לאנדרואיד עושה שימוש בארבע רכיבים עיקריים.

רכיב ראשון

הרכיב הראשון נקרא “Activities” והוא למעשה המסך המכיל תיבות טקסט, כפתורים וכיוצא בזה. רכיב זה מקשר בין המשתמש באפליקציה לבין מערכת ההפעלה וניתן לעצב אותו בעזרת מסמך XML שיגדיר את מיקומם של הרכיבים ואת מראהו הכללי של המסך.

רכיב שני

הרכיב השני הוא רכיב השירות (Service). אין מדובר בממשק שלמשתמש יש גישה אליו, אלא ברכיב הנמצא ברקע ומאפשר את מתן השירות למשתמש.

רכיב שלישי

רכיב נוסף הוא ספק התוכן (Content Provider) ובעזרתו ננהל מידע הנוגע לאפליקציה ולהגדרות שלה. ישנם ספקי תוכן המשותפים לכמה אפליקציות.

רכיב רביעי

קיים גם רכיב בשם ‘Broadcast Receivers’ שמודיע לנו בעת התרחשותם של אירועים במערכת (כמו למשל כיבוי המסך), והוא המאפשר לנו להגיב אליהם. כדי שכל רכיבים אלו יפעלו כראוי יש לוודא כי האפליקציה מכילה קובץ בשם AndroidManifest.xml. הקובץ כולל את כל המידע הנוגע לאותם הרכיבים ובלעדיו תקרוס התוכנה או שתופיע הודעת שגיאה.

 בדיקת התוכנה

לאחר שהושלמה כתיבת האפליקציה, יש לבדוק אותה ולוודא שהיא נקייה מ”באגים”. לשם כך יש צורך באימולטור שהוא – Android Virtual Device. האימולטור פוטר אותנו מן הצורך להחזיק במכשיר בעל מערכת הפעלה “אנדרואיד” שכן ניתן להריץ אותו גם על המחשב האישי וליצור מכשירים וירטואליים.

5/5 - (1 vote)
תודה! ההודעה נשלחה.
צור קשר
צור קשר

בואו ניפגש!

טלפון: 0723726002

    שם (חובה)

    אימייל (חובה)

    טלפון

    שאלת אבטחה