כמה עולה לפתח אפליקציה כמו Uber? ישנו ביקוש גדל לאפליקציות כמו Uber בקרב יזמי עסקים ברחבי העולם. בעיקר לאפליקציות מוניות עם שינויים קלים למודל העסקי של Uber, אם כי אחדים שואפים ליישם את המודל גם בתעשיות אחרות. על סדר היום שלנו – כמה עולה לפתח אפליקציה כמו Uber.

איך אפליקציית אובר (Uber) עובדת?

קודם כל, Uber היא אפליקציה להזמנת מוניות בה משתמשים מיליוני אנשים הודות לשירות המצוין שלה, כמו גם הודות להזדמנויות תעסוקה. עבור נוסעים, Uber היא ברכה אמיתית מאז 2012, בגלל שעכשיו הם יכולים להזמין נהג מונית פרטי בלחיצה אחת. המכונית הקרובה ביותר תאסוף אותך בתוך דקות.

ל- Uber יש יותר מ- 80 מיליון משתמשים והיא פועלת ב- 77 מדינות. בדרך כלל השירות זול יותר ב- 35 עד 50% מזה של מוניות רגילות וזמן התגובה מהיר יותר. לכן השפעתה על השוק מכונה "משבשת". וזאת הסיבה לכך שרבים רוצים ללכת במסלול הזה. Lyft, Hailo, Gett ואפליקציות נוספות כבר נחלו הצלחה. ומה לגבי העלות?

תזכור שאף אחד לא יכול להעריך את העלות המדויקת של פיתוח אפליקציה להסעת נוסעים כמו Uber. הכל תלוי במגוון רחב של גורמים: ארכיטקטורת האפליקציה ותעריפי המפתח, מאפיינים, מדינה ותעשייה, ומאות גורמים נוספים.

מאפיינים

  1. אנחנו רוצים לציין כבר עכשיו שפיתוח אפליקציה כמו Uber דורש 2 אפליקציות נפרדות עם פונקציונליות שונה:
  2. אפליקציית נוסעים – עבור אלה שמחפשים מונית
  3. אפליקציית נהגים – עבור אלה שמקבלים הזמנות ונוהגים ליעד.
  4. רשימת מאפיינים היא הגורם המהותי הראשון שמשפיע על עלות פיתוח אפליקציית מוניות. חלק מהמאפיינים של ממשק נוסע וממשק נהג יחפפו, אך לכל אחד יש דקויות משלו.

מאפיינים בסיסיים של אפליקציית נוסעים:

  • הרשמה/התחברות: אפשרות התחברות באמצעות דוא"ל ו/או מדיה חברתית, חשבונות, כרטיסי אשראי, עיבוד תשלומים;
  • ממשק הזמנות: מסך להזנת כתובת היעד, בחירת סוג המונית (או נהג מסוים), הגדרת מקום איסוף;
  • מעקב: מעקב אחר מיקום הנהג, עדכונים במהלך הנסיעה או אחריה, וכו';
  • מחשבון מחירים: בדיקת העלות המשוערת של הנסיעה מנקודה א' לנקודה ב' במונית מסוג מסוים עוד לפני ביצוע ההזמנה;
  • תשלומים: לא במזומנים ובתוך האפליקציה, תשלום אוטומטי בכרטיס אשראי, משתמשים מקבלים קבלה לטלפון או לדוא"ל או פשוט תשלום בכסף מזומן;
  • הודעות קופצות: עדכון משתמשים על מצב ההזמנה, זמן הגעה משוער של המונית, ופרטים אחרים כמו דגם הרכב, לוחית רישוי וכו';
  • שליחת מסרים, דירוגים וביקורות, היסטוריית הזמנות.

מאפיינים בסיסיים של אפליקציית נהגים:

  • הרשמה/פרופיל/סטטוס: עם תיקוף (מספר עוסק) ואישור מנהל, בנוסף סטטוס מקוון ולוחות זמנים;
  • הזמנה: עם אפשרות לקבל או לדחות הזמנה, זמינות מידית של מידע על מיקום הלקוח ויעד הנסיעה והיסטוריית הזמנות;
  • הודעות קופצות: להתראות הזמנה, נתוני הזמנת מונית (מיקום, תשלום, מסלול וכו'), עבור עדכוני הזמנה ו/או השלמת הזמנה;
  • ניווט: למשל שימוש ב- Google Maps או Google Places לקבלת הוראות נסיעה מיטביות אל מיקום הלקוח ואל היעד שלו, ניתן להפעיל באמצעות קול;
  • עלות משוערת, דוחות, שליחת מסרים, תמיכה.

בנוסף, בכדי לנהל את כל התהליך והנהגים מנקודה מרכזית, נדרש לוח בקרה עבור מנהל (admin panel). זו אפליקציית רשת (למחשב) שמקלה על אינטראקציה עם לקוחות, מנהלת מסלולי נסיעה, תשלומים ואת יתר הנתונים.

טכנולוגיה לבניית אפליקציה כמו Uber

בהתחשב בכך ש- Uber כבר חשפה את ה- API שלה לציבור ולמפתחים והציגה את תכנית השותפים, אתה יכול לבנות גם אפליקציה מותאמת אישית בסגנון Uber. שרת, מיפוי ותשלומים הם שלושת היסודות העיקריים בעת פיתוח אפליקציית מוניות. קודם כל, כדי לעבד מאות בקשות של משתמשים, מסלולי נסיעה ונתונים אחרים אתה זקוק לשרת.

שפות התכנות עבור קצה אחורי – Node.js, Python, Java, PHP, Ruby on Rails. מרכיב חיוני נוסף בכל אפליקציה בסגנון Uber הוא GPS. ניתן להשתמש ב- OpenStreetMap API עבור iOS/Android. כלים ייחודיים לפלטפורמה לשימוש ב- Android יכולים להיות Google Maps ו- Google Location Services. במכשירי iOS – שלד MapKit או CoreLocation.

מאחר ש- Uber תומכת בתשלומים באמצעות כרטיס אשראי, Paypal, אתה יכול להשתמש במתאמי השערים הבאים לפיתוח אפליקציה – ערכות פיתוח מובייל של PayPal,Stripe BrainTreePaytm (למרות שהרוב אינן זמינות בישראל). ה- Technology stack להודעות קופצות הוא פשוט למדי: Google Firebase ל- Android, ו- Apple Push עבור iOS. לשליחת הודעות, Uber בחרה ב- Twilio, למרות שכדאי לשים לב גם לפלטפורמות נוספות לתקשורת בענן כמו Plivo, Nexmo, Tropo.

מרכיבי עלות

בלי להיכנס לפרטים של כל היבט קיים בפיתוח אפליקציה, אנחנו נסקור בקצרה את ההיבטים החשובים והעיקריים של אפליקציה כמו Uber. המרכיבים האלה הם:

  • פיתוח קצה אחורי
  • פיתוח רשת
  • פיתוח אפליקציית נייטיב (Android/iOS)
  • עיצוב
  • ניהול והבטחת איכות

קצה אחורי

בניית תשתית – הקצה האחורי, עם כל החיבורים בין האלמנטים מהווה את הבסיס. בניסיון להבין כיצד מפתחים אפליקציה כמו Uber, זהו השלב הראשון. זאת תהיה הפלטפורמה עצמה עם כל המאפיינים אותם הזכרנו לעיל.

באמצעות שימוש בשפות JavaScript, Python או Java מפתחים יכולים לבנות את הליבה של האפליקציה ולקשר אותה לממשקי משתמש, הן של אפליקציית הנוסעים והן של אפליקציית הנהג. כל הנתונים יאוחסנו במערכת אחת של מאגר נתונים, כמו PostgreSQL, אם כי אחסון שניתן להרחבה יהיה יעיל יותר.

ביחס לציר הזמן והמשאבים, לא ניתן להגדיר במדויק את הקצה האחורי של אפליקציה. כל מאפיין באפליקציה כמו Uber דורש עבודה קפדנית. בממוצע, כל מאפיין יכול לדרוש 100 עד 200 שעות עבודה או אפילו יותר. אתה יכול להעסיק שני מפתחים מנוסים או צוות שלם כדי שהעבודה תתקדם מהר יותר.

iOS/Android נייטיב

אם אתה רוצה לחסוך בעלויות ולפתח אפליקציית מוניות פשוטה דמוית Uber, תבחר בפלטפורמה אחת בלבד. הדבר תלוי בלקוחות היעד שלך. כמובן שעדיף לפתח הן ל- iOS והן ל- Android. בימינו, כל חברת פיתוח תוכנות מהימנה יכולה לפתח עבור שתי הפלטפורמות.

קצה אחורי ופונקציונליות יהיו זהים הן ב- Android והן ב- iOS, בעוד שהכלים והשלד יהיו ייחודיים לפלטפורמה. לדוגמה, Google Wallet או Apple Pay, או שירותים שונים המסונפים ל- PayPal. ציר הזמן לכל פלטפורמה – לפחות 200 שעות.

מסקנה

תעריפים שעתיים משתנים בצורה ניכרת בין מקום למקום, למשל, 20-40$ באסיה, 40-80$ באירופה, 100-150$ בבריטניה/ארה"ב. נניח שאנחנו מחשבים את העלות לפיתוח אפליקציה כמו Uber כשהתעריף הממוצע הוא 50$.

בציר הזמן הכללי של פיתוח אפליקציה, אפליקציית נוסעים (33%) והבטחת איכות (39%) ידרשו את מרבית הזמן. בעוד שפיתוח אפליקציית נהגים ואפליקציית ניהול/רשת ידרשו כ- 14% מהזמן, כל אחת מהן.

אז בסופו של דבר, כמה עולה לפתח אפליקציה כמו Uber? או למעשה, מה עשוי להיות טווח העלות?

לאחר סיכום של כל הגורמים וביצוע הערכה, אפליקציה דמוית Uber שמיועדת לפלטפורמה אחת תעלה סביב 30,000$ – 35,000$ כאשר התעריף השעתי הוא 50$. בעוד שאפליקציה בסיסית הן ל- iOS והן ל- Android תעלה סביב 65,000$, ואף יותר.

כמה עולה לפתח אפליקציה כמו אובר (Uber)?
5 (100%) 1 vote

צור קשר